De 5 Aspecten van Go Moku no Ryu
De filosofie van bujitsu is gebaseerd op continuïteit, alles stroom zonder onderbreking. Met kennis en kunde ontwikkelt zich filosofie. Met de training van bujutsu maakt de student niet alleen fysieke ontwikkeling maar ook filosofisch groei door. Er 5 aspecten die deze filosofische groei van de student beïnvloeden, de 5 aspecten van bujistu, namelijk:
- Het eerste aspect; het destructieve potentiaal
- Het tweede aspect; de filosofische groei
- Het derde aspect; de controle over de Ki
- Het vierde aspect; de universele wetmatigheid
- Het vijfde aspect; de wijsheid in gebruik in het dagelijkse leven (karma)
Het eerste aspect; Het destructieve potentiaal
Het eerste aspect is het destructieve potentiaal van de bujutsu technieken, vanuit fysiek oogpunt. bujutsu technieken bevatten stimulatie op lichaams zwakke delen om een tegenstander te controleren, zoals gewrichtsmanipulaties, implustechnieken en drukpunten. Door training krijgt de student diepgaande kennis in deze basistechieken, en het gebruik van deze pijnprikkels om een tegenstander te controleren. Een ervaren bujutsuka kan zijn tegenstander controleren door een 'valse' opening te maken en de tegenstander tot een bepaalde actie dwingen. Vervolgens zal de ervaren bujutsuka Ki gebruiken om zijn actie te volbrengen. Hierdoor kan de ervaren bujutsuka de tegenstander blijvend letsel toe brengen. De factoren samen vormen het destuctieve potentiaal van bujutsu.
Vanwege dit destructieve karakter is het pad van de bujutsuka die van Geweldloosheid. Een ervaren student heeft vertrouwen in zijn eigen kennis en kunde en hoeft dit niet te bewijzen.
De WUSHIDAO citeert dan ook: 'Het is een verlies van eer en menselijkheid om fysiek geweld te gebruiken om een argument te winnen. Echter in een gevecht ter verdediging van lijf en eer moet men niet terughoudend zijn, maar de tegenstander volledig vernietigen.'
Het tweede aspect; de filosofische groei
Het tweede aspect is de filosofische groei van de student onder invloed van het vergaarde kennis. Als de student de basis technieken beheerst en de kennis en kunde heeft deze toe te passen zal dit resulteren in het vergroten van zelfvertrouwen en flexibiliteit van de geest. De volgende stap is buiten het aanleren en verbeteren van de basistechnieken en de standaard vormen deze te combineren en variaties aanbrengen om de effectiviteit volledig te benutten in verschillende situaties. Dit is oneindig en de student zal steeds mentaal alert moeten blijven.
In de westerse filosofie worden 4 niveaus in praktiserend onderwijs onderscheiden, namelijk:
- Onbewust - Onbekwaam
- Bewust - Onbekwaam
- Bewust - Bekwaam
- Onbewust - Bekwaam
Het derde aspect; de controle over de Ki
Het derde aspect is controle over de eigen Ki. Om je Ki te kunnen controleren moet men ontspannen zijn. Hoe verkrijgt men controle over de Ki:
- Leer de basistechnieken, begrijp waarom deze technieken werken
- Leer om te ontspannen tijdens het uitvoeren van de basistechniek
- Leer te concentreren om een exacte uitvoering van de basistechniek
- Leer souplesse te gebruiken in plaats van snelheid en kracht
- Leer de basis techniek uit te voeren zonder overbodige dingen
- Leer om te proberen niet alles te pareren totdat je op het midden niveau (Chuden) ben, maar probeer je eigen techniek zo goed mogelijk te maken.
- Leer te bewegen van uit het centrum, je lichaam zal automatisch en spontaan volgen.
- Leer om eerlijk te zijn in alles wat je doet, met de juiste intentie.
Het vierde aspect; de universele wetmatigheid
Het vierde aspect is het verkrijgen van diepgaand begrip van de universele wetmatigheid bujutsu. De universele wetmatigheid beschrijft hoe het lichaam en de geest (samen)werken in gevecht. De universele wetmatigheid bestaat o.a. de cirkel theorie, actie-reactie en nog veel meer.
Alle beweging in de natuur zijn circulair.
Elke actie heeft een ovestemmend resultaat als gevolg van de actie.
Hierover is veel literatuurte vinden die die uitgebreid beschrijft en waarin de filosofische en fysieke aspecten veel verder zijn uitgewerkt.
Het vijfde aspect;de wijsheid in gebruik in het dagelijkse leven (karma)
Het vijfde aspect die de filosofische groei van een student beïnvloed is de omgeving waar de kunst is geleerd. De sensei speelt hierin een belangrijke rol. Wanneer bujutsu wordt aangeleerd puur als zelfverdediging, dan is het enige wat de leerling leert wat truckjes. Wanneer de sensei bujutsu doceert als een volledige (krijgs)kunst met de achtergronden en geschiedenis dat wordt de leerling de keuze geboden om bujutsu als zelfverdediging te beoefenen en de rest achterwege te laten of zich ook te verdiepen in de achtergronden en op een hoger geestelijk niveau te komen. Dit zijn verschillende belevingen van bujutsu: bukai, hokai en sokai. De student kan zijn kennis, kunde en begrip van de universele wetmatigheid gebruiken in het dagelijkse leven. Als wat je doe zal een gevolg hebben voor jouw en je omgeving. Dit wordt Karma genoemd, actie-reactie theorie. Dit is een proces die ook in het dagelijkse leven gebruikt kan worden.